| live voor Omroep Helmond
Live uitvoering van de hedendaagse liederencyclus ‘Wandern’ door componist/pianist Egbert Derix en bariton Sef Thissen.
Het concert, dat om 16.00 uur begint, is een samenwerkingsinitiatief van Omroep Helmond Klassiek en Tegen de stroom In, het wekelijkse cultuurprogramma van Omroep Helmond. Van het concert worden opnames gemaakt voor Omroep Helmond.
Egbert Derix & Sef Thissen (foto compilatie Jan de Bruijn)
Wie aan een liederencyclus denkt, denkt aan Schubert’s ‘Winterreise’ uit 1827. Misschien wel de meest bekende liederencyclus uit de Westerse muziekhistorie. Een liederencyclus staat voor een geheel aan liederen, waarbij dat geheel meer is dan de som der afzonderlijke delen, de liederen. Vaak bespiegelen de verzen de eenzaamheid, het verlangen naar een verre geliefde, reizen naar een onbekende bestemming, zwerven, sneeuw, ijs, dood, verdriet, hoop en angst.
Beethoven schreef in 1816, ‘An die ferne Geliebte’, een cyclus van 6 liederen, op de kop af 200 jaar voordat Egbert Derix zijn cyclus begon te schrijven. Reizen naar het onbestemde, verre geliefden, verloren liefde en de nietigheid van de mens in een overweldigende natuur zijn gewilde thema’s in liederen uit de romantiek.
Ook Mahler maakte eind 19e eeuw liederencycli gebaseerd op oudere volksliederen onder de titel ‘Des Knaben Wunderhorn’.
Dat een liederencyclus echter niet is voorbehouden aan de romatiek bewijst pianist/componist Egbert Derix met zijn hedendaagse liederencyclus ‘Wandern’.
Egbert Derix speelde al langer met het idee om een groter werk met tekst en muziek te componeren in de traditie van de liederencyclus, toen hij tijdens een benefietconcert bariton Sef Thissen ontmoette en gelijk dacht: dit is de man waarmee ik wil samenwerken.
Het is misschien wel de grootste eer die een zanger ten deel kan vallen: een componist die speciaal voor hem en zijn stem een lied schrijft. Voor Thissen is er zelfs sprake van een superlatief aangezien pianist/componist Egbert Derix niet één lied maar zelfs een gehele liederencyclus, ‘Wandern’, componeerde met zijn stem in gedachten.

Zij startten hun reis, die 9 maanden duurde en resulteerde in het prachtige werk ‘Wandern’. Derix, die zich als pianist niet toelegt tot één genre maar zich laat inspireren door zowel jazz, pop, vrije improvisatie als klassieke muziek, beschouwt de totstandkoming van ‘Wandern’, als een reis naar binnen toe, een reis over de liefde en het leven, als zijn tot nog toe meest persoonlijke project.
De teksten van de liederen zijn voor een groot deel gebaseerd op gedichten die vader Jan Derix (1936 – 2009) einde vijftiger jaren schreef, toen hij als journalist werkte voor het Dagblad van Noord-Limburg. Egbert Derix heeft de gedichten voor zijn cyclus vertaald in het Duits. Duits is immers de taal van de liedkunst. In de traditie van Beethoven, Schubert, Schumann, maar ook Falco en Herbert Grönemeyer. Egbert tekende naast de muziek ook voor een aantal nieuwe eigen gedichten.
Vorig jaar is het complete werk live opgenomen in het Concertgebouw te Amsterdam.
‘Wandern’ wordt gezongen door bariton Sef Thissen – met thematiek en nieuwe muziek in het hier en in het nu. Een eclectisch samengaan van dichtkunst, klassieke zang, piano, compositie en improvisatie. Sef Thissen heeft zijn sporen in de klassieke zangkunst reeds ruim verdiend als solist en organisator van de Viva Classic concerten en optredens in binnen- en buitenland waaronder een concert met de Wiener Kammersymphonie in Wenen, de bakermat van de klassieke liedkunst.
Het concert op 25 maart is zonder pauze en duurt ongeveer een uur.
Kaartverkoop voor aanvang in hal Theo Driessen Instituut. Toegangsprijs € 8,00. Aanvang 16.00 uur. Zaal open 15.30 uur.
Reserveren vooraf: per e-mail: wim.maasakkers@outlook.com
Entreekaarten zijn verkrijgbaar aan de zaal zolang de voorraad strekt. Na afloop meet & greet met de artiesten in de foyer. Ook de cd ‘Wandern’ is dan te koop.
18 april 2018 20:00 uur | Feestelijke avond voor de vrienden van het Theo Driessen Instituut
| 
met Laurens Boogaarts, musicus
over DIES IRAE
Dies irae (= dag van toorn) zijn de beroemde eerste woorden van de sequentia uit de Latijnse mis der overledenen van de buitengewone vorm van de rooms-katholieke eredienst, waarmee ook meestal verwezen wordt naar wat daarop volgt. In de gewone vorm van de rooms-katholieke eredienst wordt het Dies Irae gezongen of gelezen als hymne in het Getijdengebed in de 34e week door het jaar. Verschillende componisten hebben er evenwel schitterende muziek voor geschreven en het thema van de oorspronkelijke Gregoriaanse versie heeft velen tot in onze tijd geïnspireerd bij het schrijven van (profane) muziek.
Laurens Boogaarts neemt jullie mee via een tijdsbalk van begin 1300 tot aan 1968. We gaan luisteren hoe componisten het thema of tekst gebruikt hebben.
Foyer van het THEO DRIESSEN INSTITUUT
8 april 2018 15:30 uur | 4e Zondagmiddaglezing 8 april 2018
| In deze lezing zal Martin Thijssen, kenner van de Duitse literatuur en voorzitter van het Literair Café Helmond drie gedichten bespreken die hij tot de mooiste uit de Duitse literatuur rekent:
  
Ein Gleiches (W. von Goethe)
Erinnerung an die Marie A. (B. Brecht)
Todesfuge (P. Celan)
Zijn verhaal ondersteund met beeldmateriaal, zal omlijst worden met muziek, die verzorgd zal worden door Berry Verlijsdonk, zang, met pianobegeleiding van Giel Goris.
Zij zullen een aantal liederen ten gehore brengen van Johannes Brahms en Franz Schubert, de grote liedcomponisten van onze oosterburen uit de 19e eeuw.
De lezing vindt plaats in de concertzaal van het Theo Driessen Instituut
Het belooft een interessante middag te worden.
Aanvang: 15.30 uur
Eindtijd: rond 17.15 uur.
Locatie: Theo Driessen Instituut, Willem Prinzenstraat 43, 5701 BC Helmond
Toegang: € 7,–
Informatie: 0492-529156 / 06 5397 3896
Reservering: via de website, of e-mail: aukje20@kpnmail.nl
bankrekening: NL41 RABO 0121 0210 76 t.n.v. Stichting Theo Driessen Instituut en contante verkoop aan de kassa
27 december 2017 10:00 uur | Renaissance muziekdag
| Een feestje voor zangers en bespelers van renaissance-instrumenten.
Nader informatie bij de heer Hans Kronenburg.
tel. 040 – 2811133
e-mail: hansenriet@hotmail.com
16 december 2017 16:00 uur | Kerstconcert en presentatie nieuwe cd Trigon Ensemble
| Een middeleeuwse kerstmis
Trigon ensemble brengt een kerstconcert in middeleeuwse sfeer met liederen uit 15e en 16e eeuwse Nederlandse handschriften van de Moderne Devotie beweging,
De muziek van de Moderne Devotie is puur en eenvoudig en daardoor heel toegankelijk. De meeste liederen zijn eenstemmig, maar voor het grote feest Kerstmis zijn er veel meerstemmige liederen genoteerd.
Ensemble Trigon bestaat uit Margot Kalse (artistiek leider), Esther Kronenburg en Marijke Meerwijk en is gespecialiseerd in de uitvoering van middeleeuwse spirituele muziek.
Trigon zingt vanuit de oude notaties, zoals ze in de handschriften staan.
Entree € 15,-
5 november 2017 15:30 uur | Talentstroom Kunstkwaartier en Art4U
| 
4 maart 2018 15:30 uur | Raoul Steffani/Daan Boertien
| Raoul Steffani bariton
Daan Boertien piano
De jonge bariton Raoul Steffani en pianist Daan Boertien bewijzen dat het romantische lied springlevend is en dat ook jonge musici de weg weten te vinden naar dit bijzondere genre. Logisch, want de bronnen waaruit dichters en componisten vroeger en nu putten voor hun liederen en muziek, zoals verliefdheid, onzekerheid, verdriet, woede en humor, borrelen er nog altijd lustig op los. Het duo kiest niet voor grote gebaren en drukke ensceneringen, maar voor de pure emoties, recht-streeks uit het hart. Daarmee het publiek raken, is de tijdloze missie van dit duo. En ondanks hun jeugdige leeftijd wonnen zij al meerdere prestigieuze prijzen.
Raoul Steffani studeerde in Wenen en momenteel bij Margreet Honig aan de Dutch National Opera Academy in Amsterdam. En volgde masterclasses bij Thomas Hampson en Elly Ameling. Hij won onlangs het Grachtenfestival Concours.
Daan Boertien heeft speciale interesse in het lied. Hij studeerde bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij zowel zijn Bachelor- als het Master-diploma behaalde. Daan Boertien en Raoul Steffani staan eind april 2018 als Dutch Classical Talent-finalisten samen in de finale van Dutch Classical Talent 2017/2018. In het voorjaar van 2018 zullen zij liedrecitals geven op diverse podia, zoals in het Concertgebouw Amsterdam en in het Theo Driessen Instituut in Helmond.
R. Schumann – Liederkreis opus 24
R. Strauss en J. Sibelius – liederen
N. Muhly – The Last Letter
Losse kaart € 18,-
Jeugd tot en met 16 jaar € 12,50
Abonnementen:
– per persoon € 60,-
– per 2 personen € 110,-
28 januari 2018 15:30 uur | Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet
| Sergio Hamerslag
Bart de Kater
Tom Wolfs
Jesse Faber
Het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet bestaat uit vier veelzijdige klarinettisten, die allen zijn opgeleid aan het Conservatorium van Amsterdam. Het is samenspel, hun liefde voor de hele klarinetfamilie en vooral het plezier in muziek maken wat hen samen tot het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet, kortweg het NAKK maakt. Het kwartet is al zes jaar een veel gezien en geliefd ensemble op de Nederlandse muziekpodia en werd in 2015 genomineerd voor de Grachten-festivalprijs. Het ensemble maakte tournees naar landen met een bijzondere muziekcultuur, zoals Bulgarije en Portugal. De opgesnoven invloeden zijn terug te horen in de diverse gevarieerde programma’s. Muziek bij iedereen brengen is hetgeen waarin het NAKK het sterkst is: altijd op zoek naar muzikale uitdagingen en bijzondere samenwerkingen. Met een eigenzinnige kijk op klassieke muziek en spontaniteit op het podium weet het ensemble al snel de harten van het publiek te veroveren.
G. Mahler – Symfonie nr. 1 (arrangementen)
F. Mendelssohn – Variations sérieuses
R. Wagner – Der Ring
M. Reger – aus zehn Kompositionen
J.S. Bach – uit Goldbergvariaties
R. Schumann – liederen uit Dichterliebe
Losse kaart € 18,-
Jeugd tot en met 16 jaar € 12,50
Abonnementen:
– per persoon € 60,-
– per 2 personen € 110,-
10 december 2017 15:30 uur | Amsterdam Sinfonietta Soloists
| Candida Thompson, viool
Jacobien Rozemond, viool
Daniel Bard, altviool
Kaori Yamagami, cello
Rick Stotijn, contrabas
Amsterdam Sinfonietta werd opgericht in 1988.
Candida Thompson is sinds 1995 concertmeester van het ensemble, alsmede de artistiek directeur sinds 2003. De benadering van muziek maken zonder een dirigent is wat deze musici onderscheidt van ‘gewone’ kamerensembles. En dit vraagt om een zeer intense mate van betrokkenheid van alle muzikanten. In afgelopen jaren toerde Amsterdam Sinfonietta door Europa, China, de Verenigde Staten en Australië. Het repertoire omvat een verscheidenheid van stijlen, variërend van barok tot hedendaagse werken. En ieder jaar gaan zij langs nationale concertzalen met een uniek kamermuziek programma. Voormalig aanvoerder van de basgroep, Rick Stotijn, contrabassist, schuift bij dit concert aan. Op het programma staat Schuberts beroemde Strijkkwintet in C in een bijzondere versie met contrabas.
M. Fairouz – Koraalfantasie (Nederlandse première)
A. Dvořák – Strijkkwintet opus 77
F. Schubert – Strijkkwintet D 956 (met contrabas)
Losse kaart € 18,-
Jeugd tot en met 16 jaar € 12,50
Abonnementen:
– per persoon € 60,-
– per 2 personen € 110,-
8 oktober 2017 15:30 uur | Dutch Baroque
| Ivan Iliev viool
Johanneke de Wit blokfluit
Kim Stockx fagot
Gerard de Wit orgel
2017: het Telemann jaar
250 jaar geleden overleed Telemann
Sonata’s voor 2 violen, Sonata voor fagot
Fantasia’s voor clavier, Triosonate voor blokfluit en obligaat klavier, Trio(Sonata) voor 2 fluiten & continuo
Dutch Baroque is het jongst gevestigde barokensemble in Nederland en staat onder leiding van dirigent, organist en klavecinist Gerard de Wit.
Dutch Baroque legt zich toe op het uitvoeren van vocale- en instrumentale oude muziek met gespecialiseerde musici.
Een nieuwe generatie topmusici stelt zich aan u voor met unieke en vernieuwende uitvoeringen van bekend en onbekend repertoire. Dit gebeurt op locaties met een warme ambiance. Deze combinatie van passende atmosfeer en emotie van oorspronkelijke klanken ontlokken hét authentieke gevoel waar de musici van Dutch Baroque voortdurend op uit zijn! Traditioneel staat jaarlijks op de lessenaar de Johannes Passion van J.S. Bach, maar ook andere grote werken van componisten zoals Händel en Mozart voert Dutch Baroque regelmatig uit. En uiteraard kamermuziek!
2017 is het Telemann-jaar
In 2017 is het 250 jaar geleden dat Georg Philipp Telemann overleed, een van de belangrijkste en meest productieve barokcomponisten. Hij is de meester van de kamermuziek en schreef veel muziek voor kleine bezettingen. De muziek van Telemann staat in dit concert centraal. U kunt luisteren naar diverse sonata’s en trio’s in verschillende samenstellingen.
Losse kaart € 18,-
Jeugd tot en met 16 jaar € 12,50
Abonnementen:
– per persoon € 60,-
– per 2 personen € 110,-
28 mei 2017 15:30 uur | Al Gaita
| 
Blazersensemble “ALGAITA”
Joke van Geldrop, Diana Sonnenschein – fluit
Gwen van de Ven, Jef Peeters – hobo
Jan Capiteijns, Henry van Boxtel – klarinet
Kees de Fokkert, Hannie van der Westen – fagot
William Sniekers, André Reintjes – hoorn
Algehele leiding: Laurens Boogaarts
Uitgevoerd worden werken van
Schubert – serenade for wind ensemble
Gouvy – petite suite
Cossart – suite voor 10 blazers
Mozart – larghetto uit het pianoconcert KV 491
Haydn, afscheidsymphonie
Toegang: gratis, maar een vrijwillige bijdrage in de onkosten wordt gewaardeerd
14 mei 2017 15:00 uur | I Bandisti
| Concert door het blazersensemble I BANDISTI, opgericht in 1966, onder leiding van Laurens Boogaarts.
Uitgevoerd wordt de Gran Partita van W.A. Mozart.
Toegang: gratis
9 april 2017 15:30 uur | 3e Zondagmiddaglezing: Lang Leve De Luchtbrug
| In deze lezing zal dr. Giel van Hooff, stadshistoricus van de gemeente Helmond, vertellen over de perikelen rond de totstandkoming van De Luchtbrug, of te wel de Kasteel Traverse. De weg was bij aanleg zeer omstreden onder een groot deel van de Helmonders, hetgeen onder andere bleek uit de oprichting van de Anti-Luchtbrugpartij die meerdere zetels in de Helmondse gemeenteraad verwierf (lijst Overzier). Giel van Hooff voert ons terug naar die tijd en zal in woord en beeld die roerige periode van de jaren ’60 voor ons doen herleven.
  
Iemand die in die periode muzikale triomfen vierde was de Helmondse accordeonist, arrangeur, componist en producent Addy Kleijngeld (1922-1977) die zowel in binnen- als buitenland furore maakte. Mevrouw De Leeuwe, zijn dochter, hebben we bereid gevonden te vertellen over haar destijds bekende en beroemde vader die in 1952 Nederlands Accordeon-Kampioen werd, aan de wieg stond van het succes van bijvoorbeeld Heintje (Simons), maar ook Juliette Greco begeleidde bij optredens in Parijs
De accordeonmuziek zal deze middag dan ook niet ontbreken.
Toegang: € 6,–
Informatie: www.theodriesseninstituut.nl en ( 0492-529156 / 06 5397 3896
Reservering: via de website, of e-mail: aukje20@kpnmail.nl
bankrekening: NL41 RABO 0121 0210 76 t.n.v. Stichting Theo Driessen Instituut en contante verkoop aan de kassa
8 maart 2017 20:00 uur | Feestelijke avond vrienden TDI
| Feestelijke avond voor de Vrienden van het Theo Driessen Instituut met Berry Wijnen, lid Heemkundekring Helmont over het Helmonds dialect.

(Berry Wijnen en Commissaris van de Koning Wim van de Donk: Brabantse dialectendag)
“ ‘t is ginne melling,’t is un seeske”
Foyer van het Theo Driessen Instituut
Willem Prinzenstraat 43, 5701 BC HELMOND
Informatie bij de secretaris: (06- 5397 3896)
19 maart 2017 15:30 uur | Matangi Quartet
|  Matangi kwartet Photo: Marco Borggreve
Mozart – Strijkkwartet Adagio & Fuga KV 546
Haydn – Strijkkwartet opus 77/2
Borodin – Strijkkwartet no. 2
toegangskaarten à € 18 / € 12,50. reserveren: ( 0492-529156 / 06-5397 3896 / 06-5501 9696 )
Het Matangi Quartet werd opgericht in 1999, tijdens de studie van de jonge musici aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Rotterdams Conservatorium. In 2003 voltooide Matangi de tweejarige voltijdopleiding aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie onder leiding van Stefan Metz (cellist Orlando Kwartet). In het kader van de academie kreeg het Matangi Quartet les van wereldberoemde musici waaronder de leden van het Amadeus Kwartet. Verder werd het kwartet enkele jaren intensief begeleid door Henk Guittart (altviolist Schönberg Kwartet).
Inmiddels is het Matangi Quartet uitgegroeid tot een vaste speler op de kamermuziekpodia in Nederland en daarbuiten. Met hun gloedvolle spel en vlotte presentatie zijn Maria-Paula, Daniel, Karsten en Arno boegbeelden van een nieuwe generatie klassieke musici. Communicatief, uitdagend en verfrissend veelzijdig zijn veelgebruikte typeringen. Het Matangi Quartet deelde het podium met verschillende klassieke topmusici waaronder Miranda van Kralingen, Tania Kross, Ivo Janssen, Paolo Giacometti, Severin von Eckardstein en Lars Wouters van den Oudenweijer. Ook ontving het kwartet uitnodigingen voor diverse festivals, waaronder het Delft Chamber Music Festival, het Grachtenfestival, het Festival van Aix-en-Provence, het Schleswig-Holstein Musik Festival, Festival van Carthage in Tunesië, de World Expo 2010 in Shanghai, het International Conservatoire Festival in St Petersburg, North Sea Jazz en het Bevrijdingsfestival Utrecht.
In 2002 ontving Matangi de prestigieuze Kersjes van de Groenekan Prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan uitzonderlijk talent in de Nederlandse kamermuziek. In 2008 won het kwartet de derde prijs op het Internationale Joseph Joachim Kamermuziekconcours in Weimar. Matangi bracht diverse cd’s uit bij Challenge Records International die stuk voor stuk met geweldige kritieken ontvangen werden. De meest recente releases zijn de cd’s ‘Mendelssohn’ (2009), ‘Candybox’ (2010) en ‘Haydn’s Nature’ (2013). Samen met gambist Ralph Rousseau en bassist Hein van de Gein won het Matangi Quartet de Edison Publieksprijs 2009 voor de cd Chansons d’amour (Challenge Records, 2008). Aan de cd Testimoni met Martin Fondse (compositie en vibrandoneon) en Eric Vloeimans (trompet) werd de Edison Jazz 2012 toegekend.
Matangi neemt regelmatig deel aan avontuurlijke crossover-projecten en trad onder meer op met cabaretiers Herman van Veen en Youp van ’t Hek, bandoneonspeler Carel Kraayenhof, jazztrompettist Eric Vloeimans, jazzpianist Michiel Braam, DJ Kypski, jazzvocalisten Mathilde Santing en Renske Taminiau, singer songwriters Lori Lieberman en Tom McRae. Met deze baanbrekende uitstapjes buiten de klassieke muziek slaagt Matangi erin een nieuw publiek warm te maken voor het strijkkwartet. En minstens zo belangrijk: het geeft extra inspiratie om het rijke klassieke repertoire dat in de afgelopen 250 jaar is opgebouwd – van Haydn tot Adès – met nieuw élan tot klinken te brengen. Want in essentie draait het bij het Matangi Quartet slechts om één ding: het voelbaar maken van de energie, passie en opwinding die in alle goede muziek besloten ligt.
De musici spelen alle vier een instrument van Nederlandse makelij. De cello en de eerste viool zijn in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
WIE IS MATANGI?
Matangi is de Indiase godin van spraak, muziek en schrift. De vina die zij in haar hand draagt is een instrument dat diepe geluiden produceert met aangename boventonen. Matangi brengt de mensen in vervoering door haar spel op de snaren van passie, hartstocht, liefde en extase.
22 januari 2017 15:30 uur | HEXAGON ENSEMBLE
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |